Mijn tandarts weet niet dat ik slechthorend ben

Om met het vallen te beginnen, het is me vaak genoeg overkomen dat ik vol spanning in de tandartsstoel lag. Zeker nadat ik een nieuwe tandarts kreeg, die geen idee had dat ik slechthorend ben. Mijn oude tandarts was hier wel van op de hoogte en zij deed altijd even haar mondkapje af wanneer ze iets tegen me zei. Ze sprak daarnaast ook heel duidelijk, dus met haar was er bijna nooit sprake van miscommunicatie. Maar omdat ik al jaren patiënt bij haar was, ging dit allemaal vanzelfsprekend. Totdat ik dus een nieuwe tandarts kreeg en ik – toepasselijk – met een mond vol tanden lag toen hij allerlei vragen aan me stelde vanachter zijn mondkapje.

En zo kwam het bij de eerste controleafspraak voor, dat ik alweer met mijn jas aan in de wachtkamer stond, en de tandartsassistente mij met verbazing aankeek. ‘U moet eerst nog even foto’s laten maken, mevrouw! Ik stond op u te wachten?’ Of die tweede keer dat ik een week na de controle ineens een telefoontje kreeg van de assistente, waarom ik nog geen afspraak had gemaakt voor het vullen van een gaatje? Blijkbaar werd mij tijdens de controle gezegd dat ik een gaatje had en daar een afspraak voor moest maken. Ik had echter nergens last van en had ook nog niet eerder gaatjes gehad – op eentje na omdat ik ooit een keer een stukje tand had afgebroken. Hoe dan ook ging ik er dus vanuit dat alles goed was.

Ik heb open kaart gespeeld

Toen ik dus eenmaal naar de afspraak ging om het gaatje te vullen, keek de tandarts mij bij binnenkomst een beetje ernstig aan. Hij had zijn mondkapje nog af, dus ik kon goed horen en zien wat hij zei. ‘Mevrouw, bent u angstig voor een behandeling?’ Verrek, hij dacht natuurlijk dat ik een trauma of angst had, omdat ik hele krampachtig in die stoel had gezeten en die afspraak niet had gemaakt. Het leek me een goed moment om open kaart te spelen en aan te geven dat ik hem niet had verstaan. Hij was enorm vriendelijk en vertelde gelijk dat hij meer patiënten had met een gehoorprobleem en dat ik gewoon kon aangeven wat ik nodig had.

De tandarts was ontzettend behulpzaam en we hebben afgesproken dat hij steeds even zijn mondkapje afdoet voordat hij start met een behandeling of controle, om uit te leggen wat er gaat gebeuren. Tijdens de behandeling is de communicatie minimaal, en anders komt de assistente er even bij om iets te herhalen of op te schrijven. En daarna neemt hij dan weer even de tijd om alles uit te leggen, met mondkapje weer af. Dit neemt zoveel spanning weg! Het is ontzettend fijn om zo’n begrijpvolle tandarts te hebben en ik ben blij dat ik duidelijk kon uitleggen wat er aan de hand is. Ik ontdek eens maar weer, dat als ik zelf duidelijk ben ik mijn gehoorverlies en aangeef wat ik nodig heb, mensen altijd bereid zijn om rekening met mij te houden. En dat voorkomt dus een hoop misverstanden.