Werken bij Schoonenberg in corona tijd

Hoe ervaart een audicien het werken in corona tijd? Wat zijn de uitdagingen in de winkel en op persoonlijk vlak? Rena, audicien in Nijmegen en moeder van 3 kinderen, vertelt ons over lastige, maar ook mooie momenten van de afgelopen tijd.

Schoonenberg (SB): Hoe ervaar jij het werken in deze tijd die in het teken staat van Corona?

Rena (R): Best heftig, vooral in april, toen de eerste maatregelen werden genomen. De manier van werken en het contact met de klanten werd heel anders. Er was angst en ongeloof bij klanten, maar ook bij mijn collega's en mijzelf. Inmiddels zijn we 9 maanden verder en is het voor mij 'normaal' geworden om met een mondkapje op te werken, mijn handen vaak te wassen en de aanpaskamer na iedere klant te desinfecteren. Maar als werkende moeder met 3 kinderen vind ik het wel pittig. Zeker nu ik naast 4 dagen werken een soort surrogaat juf moet proberen te zijn. Dat is wel een uitdaging. Maar ik denk dat ik voor meer ouders spreek die dit ervaren.
 
SB: Hoe was het in het begin?​

R: Er heerste vooral angst bij mensen. Er werden veel afspraken afgezegd. Mijn collega's en ik vonden het ook lastig, omdat we nog niet de middelen hadden om onszelf en de klanten te beschermen. Heel eerlijk, ik vond het doodeng in het begin. Wat doet dit virus, hoe snel verspreid het zich, wat als??? Ik dacht echt in doemscenario's. Het was ook een hele verdrietige tijd. Ik miste het contact met de klanten. Ik ben echt een mensen-mens: een handdruk, een schouderklopje of even een hand vast pakken als je ziet dat je klant emotioneel wordt, het viel allemaal in één klap weg. Als audicien had ik het idee dat ik mijn vak niet meer goed kon uitoefenen. Er creëerde zich een afstand tussen mij en de klant en daar werd ik heel verdrietig van, maar ook onzeker. 

"Inmiddels zijn we 9 maanden verder en is het voor mij 'normaal' geworden om met een mondkapje op te werken"

- Rena
SB: En hoe is het nu? Wat is er veranderd? ​

R: Ons vak is niet voor niets in de lijst met vitale beroepen gezet. In het begin kwamen veel familieleden van klanten met het hoortoestel in de winkel voor een reiniging, bijstelling of reparatie. Dan hoor je van de naaste familie dat goed horen toch wel erg belangrijk is nu ze minder of soms helemaal geen bezoek mogen ontvangen en veel via beeldbellen, telefoneren, achter een mondkapje of op afstand moeten communiceren. Uiteindelijk durfden klanten weer zelf naar de winkel te komen en kregen wij het erg druk. Je merkte echt dat de behoefte om een hoortoestel aan te schaffen groeide. Ondanks dat het virus voor iedereen verschrikkelijk is, schept het ook een band met je klant. Ieder heeft zijn eigen verhaal, ook al heeft het verdriet, verlies of juist hele warme momenten opgeleverd. Daarom ben ik ook heel blij met onze persoonlijke manier van werken. Ik kan de mensen nu geen schouderklopje of handdruk geven, maar wel écht naar ze luisteren. Ik merk dat dat voor de klanten heel waardevol is. Zeker in deze tijd.  
 
SB: Heb je ondanks de afstand en alle regels mooie momenten meegemaakt met klanten?

R: Zeker, meerdere zelfs.

SB: Kan je er één of twee toelichten?

R: Wat is een mooi moment? Wat ik een mooi moment vind, is als een klant voor het eerst hoortoestellen krijgt, ogen die groot worden en dan vol verbazing hun communicatiepartner aankijken... en dat moment, dat is nou precies waarom ik zo van mijn vak houd. Mensen een stukje kwaliteit van leven teruggeven. En die momenten mag ik wekelijks beleven. Soms word je zelfs bedankt met een bloemetje, flesje wijn of chocolaatjes. Erg fijn als je zo gewaardeerd wordt, vooral in deze tijd. En dan doen al die regels en afstand er niet meer toe. Dat is dan maar bijzaak.
 
SB: Hoe gaan klanten om met de maatregelen?

R: Het werken op afspraak waren ze natuurlijk al gewend, maar dat ook het service-uur op afspraak werd, dat was natuurlijk wel even wennen. Geen zoete inval meer. En in het begin moesten we klanten er toch wel vaak op attenderen dat een mondkapje dragen verplicht is. Ook dat wordt inmiddels een gewoonte. Klanten zijn ook begaan met onze gezondheid en nu komt het niet meer zo vaak voor dat we ze erop moeten wijzen. Ondanks de veranderingen, krijgen ze de service die ze van ons gewend zijn. Inmiddels heb ik een Facebookpagina gemaakt voor ons filiaal. Via deze weg kunnen we klanten ook blijven informeren over de ontwikkelingen in ons filiaal in Nijmegen Dukenburg.

SB: Voelen klanten zich veilig in de winkel?

R: Ik heb de indruk van wel. We geven bij de deur al duidelijk aan welke maatregelen wij hebben om zo veilig mogelijk te werken. We houden afstand en houden ons aan de regels. Persoonlijk ben ik er ook erg rustig onder en dat straal ik denk ik ook uit. Ook onze volle agenda geeft aan dat klanten graag komen en weten dat wij volgens de richtlijnen van het RIVM werken. 
SB: Hoe was de sfeer onderling in de winkel?

R: Wij hadden het geluk dat we midden in een verhuizing zaten in het begin. Van een oud klein winkeltje naar een prachtig ruim pand waar alles lekker nieuw is. Wij ervaarden daardoor eerder verhuis-stress dan corona-stress.Ik werk al best lang in een hecht team. Daarom weten we inmiddels wat we aan elkaar hebben en ook wat we van elkaar kunnen verdragen. We zijn allemaal corona-moe en dat merk je soms weleens. Het lontje is soms wat korter en dan willen we even spuien over wat we allemaal niet mogen en kunnen, maar dan kunnen we daarna ook ontzettend de slappe lach krijgen en hebben we de grootste lol. Ik ben erg dankbaar dat ik zulke fijne collega's heb. Daarnaast vind ik het prettig dat er vanuit Schoonenberg veel aandacht is om fit te blijven. Zo heb ik meegedaan aan het stappenplan en heb ik voorgelegd om de 7 heuvelenloop te lopen. Ook heb ik een aantrekkelijk sportabonnement en via het fietsplan kan ik binnenkort op mijn nieuwe fiets naar het werk!