Overslaan en naar de inhoud gaan

Moet u uw baas vertellen dat u gehoorproblemen heeft?

07/02/2017
Redactie Schoonenberg

Eén van de moeilijkste dingen aan het hebben van gehoorverlies is om het te proberen uit te leggen aan andere mensen. Als u iemand vertelt dat u gehoorproblemen heeft kunt u bijvoorbeeld worden buitengesloten van gesprekken, terwijl u alleen probeerde duidelijk te maken dat u aan één oor slechthorend bent. Het probleem vertellen aan uw vrienden en familie is al lastig, maar het aan uw baas vertellen is echt andere koek.

Niet toegeven aan gehoorverlies op uw werk kan resulteren in stress, vermindering in uw productiviteit en het kan relaties met uw collega’s beschadigen. Ondanks dit, blijkt uit een onderzoek van het Nationale Gezondheidsinstituut van de Verenigde Staten dat 20% van de mensen met gehoorproblemen geen gebruik maken van een hoortoestel. Daarnaast is het ook nog eens zo dat veel mensen zich niet realiseren dat zij een hoortoestel nodig hebben, zelfs niet als zij vermoeden dat zij aan gehoorverlies lijden. Dit blijkt uit een recent onderzoek van het Gezondheid en Sociale Zorg Informatie Centrum in het Verenigd Koninkrijk.

Hoewel het klinkt als een afschrikwekkende taak, kan het inlichten van uw baas over uw gehoorverlies uw dagelijkse werkervaringen aanzienlijk verbeteren. Werkgevers zijn namelijk wettelijk verplicht om assistentie te verlenen, als ze eenmaal weten van uw gehoorverlies. Zij moeten de werkomgeving aanpassen aan uw behoeften, bijvoorbeeld door het aanschaffen van een speciaal ontworpen telefoon voor slechthorende. Als u eenmaal uw collega’s ook heeft ingelicht over uw gehoorverlies zullen zij bewuster worden van de manier waarop ze tegen u en de mensen om uw heen praten, zodat u ongestoord en efficiënt aan het werk kan blijven.

Mensen zijn bang dat hun gehoorverlies wordt opgevat als een zwakte op de werkvloer, waardoor ze denken dat hun collega’s niet meer vinden dat zij aan een bepaalde kwaliteit of snelheid van werk kunnen voldoen. Echter is het beter om open te zijn over uw gehoorverlies, in plaats van het te verbergen. Openheid over uw gehoorproblemen zal ervoor zorgen dat u efficiënter kan werken en het toont aan dat u er alles voor over heeft om aan de kwaliteitsstandaard van uw werk te blijven voldoen. Zolang u op deze manier voldoet aan uw verplichte taken kunt u niet ontslagen of gedegradeerd worden omdat u aan gehoorverlies lijdt.

Het belang van het inlichten van uw baas over uw gehoorprobleem is uiteraard afhankelijk van uw werkomgeving. Zo heeft iemand die in de bibliotheek werkt bijvoorbeeld minder last van haar gehoorprobleem in haar dagelijkse werkroutine dan een receptioniste, die continue moet communiceren met mensen. Als uw gehoorverlies het uitvoeren van uw werk niet direct beïnvloedt kan het zijn dat u het niet nodig vindt om uw baas erover in te lichten. Wat uw ervaring met gehoorverlies op het werk ook is, het blijft van belang dat mensen met gehoorverlies erover nadenken hoe zij hun probleem zo goed mogelijk kunnen combineren met hun werk.

Deze pagina delen met anderen: