Overslaan en naar de inhoud gaan
Direct afspraak maken?0900 600 7008

Tips voor slechthorenden op school

17/09/2016
UnitEars

Eric is een geboren en getogen Tukker, geboren met kerngezonde oren. Op zijn tweede is hij ziek geworden met zowel slechthorendheid aan één oor als doofheid aan het andere oor tot gevolg. Vanaf zijn prille kleutertijd draagt Eric een gehoortoestel. Al deze tegenslagen hebben hem positief gevormd tot een optimist en een levensgenieter. Eric blogt graag over zijn jeugd en over zijn huidige leven. In deze blog blikt hij terug op zijn schooltijd.

Solo in de klas

Vroeger op de basisschool, en later ook op het voortgezet onderwijs voor doven, slechthorenden en mensen met spraakmoeilijkheden droeg ik solo-apparatuur om mijn nek. Op deze manier kon ik alles goed meekrijgen van de leraar, maar ook van mijn klasgenoten. Op de basisschool was het in de klas erg rumoerig en had ik er veel last van dat het galmde. Op de middelbare school was het geluid beter, de klas was voorzien van hulpmiddelen voor doven en slechthorenden. In het klaslokaal lag vloerbedekking zodat de akoestiek in het lokaal beter was afgestemd op ons. Ik heb zelf veel gebruik gemaakt van solo-apparatuur. Misschien dat het een ander helpt, vandaar dat ik ze eens op een rijtje heb gezet.

Hulpmiddelen in de klas

Er zijn verschillende manieren om te communiceren met je leerkracht;

  • Gebarentolk
  • Schrijftolk
  • Rogerpen; een apparaatje dat de leraar bij zich houdt en in contact staat met het gehoortoestel
  • Solo-apparatuur bestaande uit een zender voor de leraar, een ontvanger voor de leerling met gehoortoestel
  • Ringleiding waar twee varianten van zijn;
  • Een draadje over de vloer of in het systeemplafond van de klas welke aangesloten is op een kastje. Als het gehoortoestel dan op de T-stand zet kun je binnen het genoemde draadje goed horen wat er gezegd wordt.
  • Met een lus om de nek van de drager van het gehoortoestel, het kastje staat ergens in de klas. Via deze lus kan ik horen wat er gezegd wordt.

Altijd handig dus, de hulpmiddelen. Het blijven echter hulpmiddelen, zonder duidelijke communicatie zul je niet snel optimaal gebruik van ze kunnen maken. Daarom ook nog een handjevol tips die mij in de loop der jaren goed van pas zijn gekomen.

Communicatietips

  1. Om goed met een dove of slechthorende te communiceren kun je de persoon in kwestie eerst aantikken, of even met je hand voor het gezicht wapperen om contact te krijgen.
  2. Als je eenmaal in contact bent met een dove of slechthorende is het belangrijk om hem/haar goed aan te kijken, en ook tijdens het spreken goed te articuleren.
  3. Als je gebruik maakt van gebaren moeten de gebaren goed duidelijk te zien zijn.
  4. Niet alleen een duidelijk gebaar is belangrijk, maar ook het mondbeeld (spraakafzien) omdat voor verschillende woorden dezelfde gebaren worden gebruikt. O

Op de website van UnitEars staan overigens nog veel meer handige communicatietips, speciaal voor alle goedhorenden onder ons!


Unitears

Stichting UnitEars, een non-profit stichting voor en door mensen met een gehoorprobleem. Op ons online platform (http://www.unitears.nl) vertellen onze bloggers eerlijk en zeer openhartig over het effect van hun minderhorende oren in het dagelijks leven. Meer blogs van Eric lezen op UnitEars? Lees ze hier >>

Deze pagina delen met anderen: