Overzicht acties
Bekijk hier al onze actuele acties en profiteer van de scherpste aanbiedingen!
Home
Home

"Horen en gehoord worden" - Het Gesprek

De situatie

In deze eerste film wordt een veel voorkomende situatie getoond: een gesprek met een persoon in een rustige ruimte. In dit geval een gesprek met de klusjesman, thuis in de keuken bij Floris. De communicatie verloopt op bepaalde momenten moeizaam. Er ontstaan af en toe wat misverstanden en er is sprake van onzekerheid, ergernis en frustratie.


Wat gaat er mis?

De klusjesman weet niet dat zijn klant slechthorend is. Hij begrijpt daarom niet waarom de man niet reageert op de deurbel. Daarom besluit hij hem op te bellen. De man lijkt verbaast en de klusjesman raakt enigszins geïrriteerd. Het is al met al een onaangenaam begin van het bezoek.

De situatie

In de eerste film werd een veel voorkomende situatie getoond: een gesprek met een persoon in een rustige ruimte.

Hoe kan het beter?


Floris had bij het maken van de afspraak al kunnen melden dat hij slechthorend is. Dan zou de klusjesman niet zo geïrriteerd gereageerd hebben, maar begrip en geduld hebben getoond. Floris hoort inderdaad zijn eigen deurbel niet. Daar is niets aan te doen. Of toch?

Jawel. Er bestaan namelijk deurbelversterkers of deurbellen, die naast geluid ook lichtflitsen geven (zie afbeelding hiernaast). Lichtflitsen in de kamer maken dan duidelijk dat er iemand voor de deur staat die aangebeld heeft. Afhankelijk van uw gehoorverlies kunt u eventueel in aanmerking komen voor vergoeding.

Tips en oefeningen bij deze film

Tips voor slechthorende én Communicatie Partner

Zien van de spreker

  • Tegenover elkaar zitten
  • Elkaar aankijken
  • Gezicht aan de slechthorende laten zien

 

Praktisch handelen

 

 

Spreken

 

  • Goed articuleren
  • Langzaam spreken

 

Instelling en houding

 

  • Slechthorendheid melden en uitleggen
  • Begrip en geduld tonen

 

Achtergrond lawaai

 

  • Muziek (tv, radio etc) op de achtergrond uitschakelen

 

Afronding

 

  • Vraag om informatie op papier of e-mail
  • Vraag om bevestiging van de afspraak via de post of per e-mail
Oefeningen bij deze film

Aan de hand van wat u tot nu toe gezien hebt, krijgt u een aantal vragen voorgelegd. Zij zijn bedoeld als discussiepunten: twee meerkeuzevragen en 2 stellingen. Meerdere antwoorden zijn mogelijk. Motiveer uw antwoord en bespreek dit eventueel met uw Communicatie Partner.

Meerkeuze vraag 1

Verplaats u zelf in de situatie van het filmpje. Wanneer zou ú gezegd hebben dat u slechthorend bent en waarom?

a. Bij het maken van de afspraak door de telefoon of via de mail

b. Bij het binnenlaten van de klusjesman

c. Bij het aan tafel gaan zitten voor de bespreking

d. Helemaal niet


Meerkeuze vraag 2

U hebt een afspraak met een onderhoudsmonteur voor een defecte wasmaschine. De monteur is slechthorend. Welk van de volgende situaties vindt u het beste?

a. De monteur vraagt naar het probleem en zegt dan gelijk dat hij slechthorend is

b. De monteur vraagt naar het probleem en vraagt na alles wat u zegt om herhaling

c. De monteur vraagt naar het probleem en komt vlak bij u staan om u aan te kijken

d. De monteur vraagt waar de wasmachine staat en begint die meteen open te schroeven


Stellingen

Bent u het met de stelling eens of niet? En waarom?

Stelling 1: “Mijn partner leest vaak allerlei nieuwtjes uit de krant voor. Hij zit dan altijd verscholen achter zijn krantje op de bank en verwacht dat ik dan luister met mijn slechte oren.”

Stelling 2: “Tijdens een etentje is het toch al rumoerig met al die mensen. Een muziekje op de achtergrond kan er dan ook nog wel bij.”

Wat is "Horen en gehoord worden"?

"Horen en gehoord worden" is een 5-delig trainingsprogramma voor het aanleren van hoorstrategiën. Het is bedoeld voor zowel slechthorenden als goedhorenden. De inhoud is ontwikkeld door VUmc. Door de samenwerking die Schoonenberg heeft met VUmc mogen wij u dit trainingsprogramma exclusief aanbieden.

Hoe werkt het?

  • Het is de bedoeling dat u de films bestudeert, samen met iemand waarmee u regelmatig en belangrijk contact onderhoudt: uw Communicatie Partner.
  • Bij ieder filmpje hoort een website waarin alle tips en strategieën die in de films aan de orde komen nog eens worden samengevat.
  • Neem de tijd om deze te bestuderen.
  • Belangrijk is echter dat u alles wat u geleerd hebt ook toepast in uw dagelijkse leven.
  • Om u daarbij te helpen vindt u op de bijbehorende website enkele vragen. Deze kunt u individueel of samen beantwoorden en bediscussiëren.

Uiteraard zullen er tips en strategieën aan de orde komen die voor u al bekend zijn. Om toch volledig te zijn behandelen we ook hoorstrategieën die misschien heel vanzelfsprekend lijken. Film 1 is het makkelijkst. Met iedere film wordt de situatie wat lastiger.

Waarom is dit programma nodig?

  • Slechthorendheid heeft een beperkende invloed op het functioneren in het dagelijks leven. Bijvoorbeeld in de communicatie tussen mensen onderling.
  • Zowel goed- als slechthorenden gaan vaak verkeerd om met de onzichtbare beperking van slechthorendheid.
  • Vaak stuiten slechthorenden op onbegrip. De oorzaak daarvan is onwetendheid. Misverstanden, ergernissen, onzekerheid, onveiligheid, stress en isolatie kunnen het gevolg zijn.
  • De situaties in de films laten zien dat de houding van de slechthorende zélf in allerlei situaties vaak onhandig is, evenals het gedrag van de goedhorende in het omgaan met slechthorendheid.

De situaties zullen voor iedereen heel herkenbaar zijn, ze komen in het dagelijkse leven regelmatig voor. Door te kijken naar de films wordt u zich in eerste instantie bewust van wát er allemaal mis kan gaan in de interactie. Daarnaast laten we zien op welke wijze communicatie verbeterd kan worden. Een goede luisterhouding van slechthorenden en aangepast gedrag van goedhorenden blijken van wezenlijk belang.

Wij wensen u veel succes en plezier met dit trainingsprogramma!

 
Vragen over onderhoud of andere hulp nodig?

U kunt ons op werkdagen zonder afspraak bezoeken tijdens het Service-uur van 16:00 - 17:00.