In deze eerste film wordt een veel voorkomende situatie getoond: een gesprek met een persoon in een rustige ruimte. In dit geval een gesprek met de klusjesman, thuis in de keuken bij Floris. De communicatie verloopt op bepaalde momenten moeizaam. Er ontstaan af en toe wat misverstanden en er is sprake van onzekerheid, ergernis en frustratie.
De klusjesman weet niet dat zijn klant slechthorend is. Hij begrijpt daarom niet waarom de man niet reageert op de deurbel. Daarom besluit hij hem op te bellen. De man lijkt verbaast en de klusjesman raakt enigszins geïrriteerd. Het is al met al een onaangenaam begin van het bezoek.
In de eerste film werd een veel voorkomende situatie getoond: een gesprek met een persoon in een rustige ruimte.
Jawel. Er bestaan namelijk deurbelversterkers of deurbellen, die naast geluid ook lichtflitsen geven (zie afbeelding hiernaast). Lichtflitsen in de kamer maken dan duidelijk dat er iemand voor de deur staat die aangebeld heeft. Afhankelijk van uw gehoorverlies kunt u eventueel in aanmerking komen voor vergoeding.
Aan de hand van wat u tot nu toe gezien hebt, krijgt u een aantal vragen voorgelegd. Zij zijn bedoeld als discussiepunten: twee meerkeuzevragen en 2 stellingen. Meerdere antwoorden zijn mogelijk. Motiveer uw antwoord en bespreek dit eventueel met uw Communicatie Partner.
Verplaats u zelf in de situatie van het filmpje. Wanneer zou ú gezegd hebben dat u slechthorend bent en waarom?
a. Bij het maken van de afspraak door de telefoon of via de mail
b. Bij het binnenlaten van de klusjesman
c. Bij het aan tafel gaan zitten voor de bespreking
d. Helemaal niet
U hebt een afspraak met een onderhoudsmonteur voor een defecte wasmaschine. De monteur is slechthorend. Welk van de volgende situaties vindt u het beste?
a. De monteur vraagt naar het probleem en zegt dan gelijk dat hij slechthorend is
b. De monteur vraagt naar het probleem en vraagt na alles wat u zegt om herhaling
c. De monteur vraagt naar het probleem en komt vlak bij u staan om u aan te kijken
d. De monteur vraagt waar de wasmachine staat en begint die meteen open te schroeven
Bent u het met de stelling eens of niet? En waarom?
Stelling 1: “Mijn partner leest vaak allerlei nieuwtjes uit de krant voor. Hij zit dan altijd verscholen achter zijn krantje op de bank en verwacht dat ik dan luister met mijn slechte oren.”
Stelling 2: “Tijdens een etentje is het toch al rumoerig met al die mensen. Een muziekje op de achtergrond kan er dan ook nog wel bij.”
"Horen en gehoord worden" is een 5-delig trainingsprogramma voor het aanleren van hoorstrategiën. Het is bedoeld voor zowel slechthorenden als goedhorenden. De inhoud is ontwikkeld door VUmc. Door de samenwerking die Schoonenberg heeft met VUmc mogen wij u dit trainingsprogramma exclusief aanbieden.
Uiteraard zullen er tips en strategieën aan de orde komen die voor u al bekend zijn. Om toch volledig te zijn behandelen we ook hoorstrategieën die misschien heel vanzelfsprekend lijken. Film 1 is het makkelijkst. Met iedere film wordt de situatie wat lastiger.
De situaties zullen voor iedereen heel herkenbaar zijn, ze komen in het dagelijkse leven regelmatig voor. Door te kijken naar de films wordt u zich in eerste instantie bewust van wát er allemaal mis kan gaan in de interactie. Daarnaast laten we zien op welke wijze communicatie verbeterd kan worden. Een goede luisterhouding van slechthorenden en aangepast gedrag van goedhorenden blijken van wezenlijk belang.
Wij wensen u veel succes en plezier met dit trainingsprogramma!