0900-600 700

Vermoed je dat je hoortoestel kapot is of in ieder geval minder goed presteert dan je gewend bent, dan is er misschien iets niet in orde. Zelfs als je zorgvuldig met je toestel omgaat en het dagelijks goed onderhoudt, gaat er aan een hoortoestel weleens iets kapot. Dat hoeft niet ernstig te zijn. Soms kun je het probleem zelf verhelpen. In andere gevallen kun je beter ons om hulp vragen. Je kunt kun iedere werkdag bij ons terecht zonder afspraak tijdens ons Service-uur.

Oplossingen op de meest voorkomende problemen:
  1. Er komt geen geluid uit mijn toestel
  2. Er komt gebrekkig geluid uit mijn toestel (fluiten, piepen, haperen en wegvallen)
We geven je tips en aanwijzingen over wat je kunt doen.

Er komt geen geluid uit mijn toestel

  1. Controleer of je het toestel 'aan' hebt staan.
  2. Controleer of het batterijklepje goed gesloten is.
  3. Controleer of je (bijna) volle batterijen gebruikt. Als je hoortoestel minder goed functioneert, kan dat komen door een defect óf omdat de batterij bijna leeg is. In onze winkels is een speciale tester voor hoortoestelbatterijen verkrijgbaar, waarmee je kunt meten of de batterij nog voldoende stroom geeft. Vind je dichtstbijzijnde Schoonenberg winkel.
  4. Heb je geen batterijentester? Leg dan het toestel in je handen en zet het volume op de hoogste stand. Komt er (bijna) geen geluid uit? Dan is het tijd voor nieuwe batterijen.
  5. Controleer of de batterijen contact maken met het toestel. Soms wordt door vuil of roest een barrière gevormd tussen de batterijen en de batterijcontacten, waardoor ze niet goed contact kunnen maken of niet goed in contact kunnen blijven. Maak de batterijen schoon, sluit het batterijklepje een paar keer en probeer het nog eens.
  6. Het oorstukje is verstopt. Een oorstukje draag je in je gehoorgang. Door stof, oorsmeer, vocht en druk kan een oorstukje verstopt raken. Probeer het (nogmaals) goed schoon te maken. Mocht dat niet helpen, kom dan langs op ons Service-uur.
  7. Controleer of het slangetje is verouderd. Het slangetje hoort soepel en transparant te zijn. Als dit niet het geval is heb je waarschijnlijk een nieuw slangetje nodig. Kom langs op het Service-uur.

Naar onderhoud instructievideo's

Er komt gebrekkig geluid uit mijn toestel (fluiten, piepen, haperen of wegvallen)

  1. Controleer of de oorstukjes op de juiste manier in je oor geplaatst zijn.
  2. Controleer of de oorstukjes goed aansluiten op jouw gehoorgang. Het oorstukje hoort perfect aan te sluiten, zonder openingen of kieren. Heb je het gevoel dat jouw oorstukje wijkt, dan kunnen wij dit voor je nakijken, aanpassen of vervangen.
  3. Controleer of het slangetje aan vervanging toe is. Het slangetje hoort soepel, transparant en intact (zonder beschadigingen) te zijn. Als dit niet het geval is heb je waarschijnlijk een nieuw slangetje nodig. Laat ons het slangetje vervangen.
  4. Heb je het idee dat de instellingen van je hoortoestel niet correct zijn? Laat onze audiciens dit dan voor je controleren. Wij beschikken over de juiste software en expertise, waarmee we het hoortoestel eenvoudig (opnieuw) kunnen afstellen.
  5. Werken de bluetooth-/FM-/telefoon- of roger-verbindingen niet goed? Laat dit even door ons checken.
  6. Controleer of je oor vrij van oorsmeer is. Door het gebruik van een hoortoestel kan het voorkomen dat de productie van je oorsmeer verandert. Klik hier voor meer informatie over oorsmeer.
  7. Controleer of je hoortoestel droog is. Hoortoestellen horen van binnen en van buiten droog te zijn om optimaal te kunnen functioneren. Er zijn verschillende producten verkrijgbaar om het drogen te bespoedigen. Denk aan een droogbox (Drybox), droogcapsules (Clear & Clean) en een blaasbalgje (Clear Airball). Meer informatie over het onderhoud van je hoortoestel(len).
  8. Controleer of het volumeknopje werkt. Mocht dat niet het geval zijn, kom dan even langs bij ons. Je kunt dit niet zelf vervangen of repareren.

Jouw defect staat er niet bij of de tips helpen niet of onvoldoende

Mochten bovenstaande tips niet helpen, dan kan het zijn dat een onderdeel van jouw toestel niet meer functioneert. Dit kan de microfoon, de luidspreker of een ander onderdeel zijn. Deze kun je niet zelf vervangen of repareren.

Neem contact met ons op

LET OP: Haal nooit zelf je hoortoestel uit elkaar. Een hoortoestel zit vol met geavanceerde techniek en elektronica. Speciale gereedschappen en specifieke kennis en vaardigheden zijn nodig om het toestel zonder schade te ontleden.

Vragen of hulp nodig?

Heb je vragen of heb je hulp nodig, dan kun je tijdens het Service-uur zonder afspraak langskomen in een van onze winkels.
Schoonenberg.nl gebruikt cookies, ook van derde partijen. Hiermee onderzoeken wij en derde partijen anoniem bezoekersgedrag om de website persoonlijker en klantvriendelijker te maken en onze marketing af te stemmen, ook buiten het Schoonenberg.nl domein. U geeft ons toestemming als u onze website verder bezoekt of op Ok drukt. Lees hier meer over onze cookies. Wil je meer lezen over cookies? Ga naar https://www.consuwijzer.nl/telecom-post/internet/privacy/cookies.