Overzicht acties
Bekijk hier al onze actuele acties en profiteer van de scherpste aanbiedingen!
Home
Home

Horen en gehoord worden - De bijeenkomst

De situatie

Het valt in deze film onmiddellijk op dat de slechthorende deelnemer goed weet om te gaan met zijn slechthorendheid. Gelijk al bij binnenkomst legt Floris uit wat er aan de hand is. Hij verbergt zijn gehoorverlies niet. Bovendien is hij op tijd gekomen om een goede plaats uit te kiezen. Hij gaat zó zitten dat de reisleider zich aan de kant van het oor met het hoortoestel bevindt.


Floris laat de reisleider meedelen dat hij slechthorend is. Dat heeft voordelen. Bij de kennismakingsronde krijgt Floris de gelegenheid te vertellen welke problemen hij als slechthorende ervaart. Hij reageert op zijn buurman met een bekend grapje. Hiermee maakt hij zijn beperking minder beladen. De reisleider geeft goed aan hoe het beter wordt als het voor Floris onverstaanbaar wordt. Zo vraagt hij de groepsleden niet door elkaar te praten. Maar hij geeft beurten door de namen te noemen. Dit is prettig voor de slechthorende, deze kan zich nu richten op degene die aan de beurt is.

Maar toch

Tijdens het betoog van de reisleider verstaat Floris weinig, ondanks zijn juiste zitplaats. Dat komt omdat de reisleider tijdens het spreken zijn gezicht niet laat zien. Gelukkig heeft Floris een brochure met reisinformatie gekregen. Hij weet dat alles in het boekje staat en kan het dus rustig nalezen.

Het kan nóg beter

Het is een handige tip voor slechthorenden: bestudeer de informatie over het gespreksonderwerp voordat u naar een bespreking gaat. Dat kan enorm helpen bij het volgen van een verhaal, of een toneelstuk bijvoorbeeld.

Dan is er koffie. Iedereen vertrekt maar Floris blijft zitten. Slechthorenden verstaan vaak niets als er vanuit een ander vertrek wordt geroepen. Verder kunnen vooral mensen met één goed oor en één slecht oor moeilijk bepalen uit welke richting een geluid komt. Het is daarom verstandig om eerst naar de slechthorende toe te lopen om zijn of haar aandacht te trekken voordat u begint te praten. Dat kan door eerst nadrukkelijk de naam te noemen of de slechthorende even aan te tikken.

Floris refereert in de film aan zijn trilwekker. Als u de gewone wekker niet meer hoort, schaf dan een trilwekker aan. Een trilwekker ligt onder het hoofdkussen. Zo voelt u door trillingen dat het tijd is om op te staan.

Tips en oefeningen bij deze film

Tips voor slechthorende én Communicatiepartner

Zien van de spreker

  • Tegenover elkaar zitten
  • Elkaar aankijken
  • Gezicht aan de slechthorende laten zien
  • Voor licht (verlichting) zorgen
  • Naar slechthorende toedraaien
  • Naar slechthorende toelopen en zijn/haar aandacht trekken

Praktisch handelen

  • Geschikte deurbel aanschaffen
  • Spraakafzien benutten
  • Hand achter het oor
  • Hoortoestel in
  • Ringleiding gebruiken
  • Ondertiteling via Teletekst gebruiken
  • Goede positie van de telefoonhoorn bepalen
  • Hulpmiddel voor telefoneren aanschaffen
  • Herhalen voor de zekerheid
  • Goed kijken in het verkeer
  • Pen en papier bij de hand
  • Hulp van een ander vragen
  • Op mimiek en lichaamstaal letten
  • Goede plaats kiezen
  • Trilwekker aanschaffen
  • Oefen het spraakafzien

Spreken

  • Goed articuleren
  • Langzaam spreken
  • Niet schreeuwen
  • Onderwerp noemen
  • Gebaren maken bij spreken
  • Niet vanuit een ander vertrek praten

Instelling en houding

  • Slechthorendheid melden en uitleggen
  • Begrip en geduld tonen
  • Slechthorendheid laten melden
  • Slechthorende niet uitlachten, maar samen er om lachen
  • Van plaats ruilen
  • Gesprek in een rustig hoekje voeren
  • Energie verdelen
  • Niet zomaar weglopen maar uitleg geven
  • Het goede voorbeeld geven
  • Iemand meenemen, bijvoorbeeld de Communicatie Partner
  • Beseffen dat een hoortoestel niet alle problemen oplost
  • Op tijd komen
  • Informatie doornemen
  • Ontspannen reageren op misverstanden

Achtergrond lawaai

  • Muziek (tv, radio etc) op de achtergrond uitschakelen
  • Eén voor één spreken

Afronding

  • Vraag om informatie op papier of e-mail
  • Vraag om bevestiging van de afspraak via de post of per e-mail
Oefeningen

Aan de hand van wat u tot nu toe gezien hebt, krijgt u een aantal vragen voorgelegd. Zij zijn bedoeld als discussiepunten: drie meerkeuzevragen en 2 stellingen. Meerdere antwoorden zijn mogelijk. Motiveer uw antwoord en bespreek dit eventueel met uw Communicatie Partner.

Meerkeuze vraag 1

Met uw linkeroor hoort u erg slecht en met uw rechteroor hoort u nog goed. Wat doet u tijdens een diner?

a. U kiest uw plaats zó dat de meeste mensen aan uw rechterkant zitten

b. Tijdens het praten doet u uw hand achter uw rechteroor

c. U praat zelf heel veel om te voorkomen dat u naar de ander moet luisteren

d. U vraagt of u van plaats kunt ruilen als de meeste mensen aan uw linkerkant zitten


Meerkeuze vraag 2

De rotary club heeft oliebollen gebakken en een lid komt lans de deur om zakjes te verkopen. U vraagt naar de prijs maar verstaat niet wat er gezegd wordt. Wat doe u?

a. U koopt een zakje en betaalt met groot geld

b. U zegt dat u niet van oliebollen houdt en koopt niets

c. U steekt vragen vier vingers op en hoopt dat de verkoper met een gebaar de juiste prijs aangeeft

d. U vraagt de verkoper de prijs even op te schrijven


Meerkeuze vraag 3

Tijdens een drukke receptie begint u een praatje met iemand die slechthorend blijkt te zijn. Wat doet u?

a. U zegt pardon en loopt naar iemand anders

b. U herhaalt uw opmerking wat luider

c. U probeert met gebaren duidelijk te maken wat u gezegd hebt

d. U vraagt de persoon mee te lopen naar een rustige hoek om daar verder te praten


Stellingen

Bent u het met de stelling eens of niet? En waarom?

Stelling 1: "Mijn slechthorende buurvrouw en ik gaan regelmatig een middagje winkelen. Telkens als ik in een drukke winkel iets tegen haar wil zeggen, dan loop ik naar haar toe en klop ik op haar schouder om aandacht te vragen."

Wat is horen en gehoord worden?

"Horen en gehoord worden" is een 5-delig trainingsprogramma voor het aanleren van hoorstrategiën. Het is bedoeld voor zowel slechthorenden als goedhorenden. De inhoud is ontwikkeld door VUmc. Door de samenwerking die Schoonenberg heeft met VUmc mogen wij u dit trainingsprogramma exclusief aanbieden.

Hoe werkt het?

  • Het is de bedoeling dat u de films bestudeert, samen met iemand waarmee u regelmatig en belangrijk contact onderhoudt: uw Communicatie Partner.
  • Bij ieder filmpje hoort een website waarin alle tips en strategieën die in de films aan de orde komen nog eens worden samengevat.
  • Neem de tijd om deze te bestuderen.
  • Belangrijk is echter dat u alles wat u geleerd hebt ook toepast in uw dagelijkse leven.
  • Om u daarbij te helpen vindt u op de bijbehorende website enkele vragen. Deze kunt u individueel of samen beantwoorden en bediscussiëren.

Uiteraard zullen er tips en strategieën aan de orde komen die voor u al bekend zijn. Om toch volledig te zijn behandelen we ook hoorstrategieën die misschien heel vanzelfsprekend lijken. Film 1 is het makkelijkst. Met iedere film wordt de situatie wat lastiger.

Waarom is dit programma nodig?

  • Slechthorendheid heeft een beperkende invloed op het functioneren in het dagelijks leven. Bijvoorbeeld in de communicatie tussen mensen onderling.
  • Zowel goed- als slechthorenden gaan vaak verkeerd om met de onzichtbare beperking van slechthorendheid.
  • Vaak stuiten slechthorenden op onbegrip. De oorzaak daarvan is onwetendheid. Misverstanden, ergernissen, onzekerheid, onveiligheid, stress en isolatie kunnen het gevolg zijn.
  • De situaties in de films laten zien dat de houding van de slechthorende zélf in allerlei situaties vaak onhandig is, evenals het gedrag van de goedhorende in het omgaan met slechthorendheid.

De situaties zullen voor iedereen heel herkenbaar zijn, ze komen in het dagelijkse leven regelmatig voor. Door te kijken naar de films wordt u zich in eerste instantie bewust van wát er allemaal mis kan gaan in de interactie. Daarnaast laten we zien op welke wijze communicatie verbeterd kan worden. Een goede luisterhouding van slechthorenden en aangepast gedrag van goedhorenden blijken van wezenlijk belang.

Wij wensen u veel succes en plezier met dit trainingsprogramma!

 
Vragen over onderhoud of andere hulp nodig?

U kunt ons op werkdagen zonder afspraak bezoeken tijdens het Service-uur van 16:00 - 17:00.