Het valt in deze film onmiddellijk op dat de slechthorende deelnemer goed weet om te gaan met zijn slechthorendheid. Gelijk al bij binnenkomst legt Floris uit wat er aan de hand is. Hij verbergt zijn gehoorverlies niet. Bovendien is hij op tijd gekomen om een goede plaats uit te kiezen. Hij gaat zó zitten dat de reisleider zich aan de kant van het oor met het hoortoestel bevindt.
Floris laat de reisleider meedelen dat hij slechthorend is. Dat heeft voordelen. Bij de kennismakingsronde krijgt Floris de gelegenheid te vertellen welke problemen hij als slechthorende ervaart. Hij reageert op zijn buurman met een bekend grapje. Hiermee maakt hij zijn beperking minder beladen. De reisleider geeft goed aan hoe het beter wordt als het voor Floris onverstaanbaar wordt. Zo vraagt hij de groepsleden niet door elkaar te praten. Maar hij geeft beurten door de namen te noemen. Dit is prettig voor de slechthorende, deze kan zich nu richten op degene die aan de beurt is.
Tijdens het betoog van de reisleider verstaat Floris weinig, ondanks zijn juiste zitplaats. Dat komt omdat de reisleider tijdens het spreken zijn gezicht niet laat zien. Gelukkig heeft Floris een brochure met reisinformatie gekregen. Hij weet dat alles in het boekje staat en kan het dus rustig nalezen.
Het is een handige tip voor slechthorenden: bestudeer de informatie over het gespreksonderwerp voordat u naar een bespreking gaat. Dat kan enorm helpen bij het volgen van een verhaal, of een toneelstuk bijvoorbeeld.
Dan is er koffie. Iedereen vertrekt maar Floris blijft zitten. Slechthorenden verstaan vaak niets als er vanuit een ander vertrek wordt geroepen. Verder kunnen vooral mensen met één goed oor en één slecht oor moeilijk bepalen uit welke richting een geluid komt. Het is daarom verstandig om eerst naar de slechthorende toe te lopen om zijn of haar aandacht te trekken voordat u begint te praten. Dat kan door eerst nadrukkelijk de naam te noemen of de slechthorende even aan te tikken.
Floris refereert in de film aan zijn trilwekker. Als u de gewone wekker niet meer hoort, schaf dan een trilwekker aan. Een trilwekker ligt onder het hoofdkussen. Zo voelt u door trillingen dat het tijd is om op te staan.
Aan de hand van wat u tot nu toe gezien hebt, krijgt u een aantal vragen voorgelegd. Zij zijn bedoeld als discussiepunten: drie meerkeuzevragen en 2 stellingen. Meerdere antwoorden zijn mogelijk. Motiveer uw antwoord en bespreek dit eventueel met uw Communicatie Partner.
Met uw linkeroor hoort u erg slecht en met uw rechteroor hoort u nog goed. Wat doet u tijdens een diner?
a. U kiest uw plaats zó dat de meeste mensen aan uw rechterkant zitten
b. Tijdens het praten doet u uw hand achter uw rechteroor
c. U praat zelf heel veel om te voorkomen dat u naar de ander moet luisteren
d. U vraagt of u van plaats kunt ruilen als de meeste mensen aan uw linkerkant zitten
De rotary club heeft oliebollen gebakken en een lid komt lans de deur om zakjes te verkopen. U vraagt naar de prijs maar verstaat niet wat er gezegd wordt. Wat doe u?
a. U koopt een zakje en betaalt met groot geld
b. U zegt dat u niet van oliebollen houdt en koopt niets
c. U steekt vragen vier vingers op en hoopt dat de verkoper met een gebaar de juiste prijs aangeeft
d. U vraagt de verkoper de prijs even op te schrijven
Tijdens een drukke receptie begint u een praatje met iemand die slechthorend blijkt te zijn. Wat doet u?
a. U zegt pardon en loopt naar iemand anders
b. U herhaalt uw opmerking wat luider
c. U probeert met gebaren duidelijk te maken wat u gezegd hebt
d. U vraagt de persoon mee te lopen naar een rustige hoek om daar verder te praten
Bent u het met de stelling eens of niet? En waarom?
Stelling 1: "Mijn slechthorende buurvrouw en ik gaan regelmatig een middagje winkelen. Telkens als ik in een drukke winkel iets tegen haar wil zeggen, dan loop ik naar haar toe en klop ik op haar schouder om aandacht te vragen."
"Horen en gehoord worden" is een 5-delig trainingsprogramma voor het aanleren van hoorstrategiën. Het is bedoeld voor zowel slechthorenden als goedhorenden. De inhoud is ontwikkeld door VUmc. Door de samenwerking die Schoonenberg heeft met VUmc mogen wij u dit trainingsprogramma exclusief aanbieden.
Uiteraard zullen er tips en strategieën aan de orde komen die voor u al bekend zijn. Om toch volledig te zijn behandelen we ook hoorstrategieën die misschien heel vanzelfsprekend lijken. Film 1 is het makkelijkst. Met iedere film wordt de situatie wat lastiger.
De situaties zullen voor iedereen heel herkenbaar zijn, ze komen in het dagelijkse leven regelmatig voor. Door te kijken naar de films wordt u zich in eerste instantie bewust van wát er allemaal mis kan gaan in de interactie. Daarnaast laten we zien op welke wijze communicatie verbeterd kan worden. Een goede luisterhouding van slechthorenden en aangepast gedrag van goedhorenden blijken van wezenlijk belang.
Wij wensen u veel succes en plezier met dit trainingsprogramma!