Overzicht acties
Bekijk hier al onze actuele acties en profiteer van de scherpste aanbiedingen!
Home
Home

Horen en gehoord worden - Op Straat

Horen en gehoord worden - Op Straat

De situatie

In deze derde film uit de serie “Horen en gehoord worden” vertellen wij u meer over telefoneren en televisiekijken. Ook laten we zien hoe Floris op straat de weg vraagt aan een voorbijganger.

 


Het telefoongesprek

Floris heeft een flitsbel om te zien dat de telefoon gaat. Eerder vertelden wij u al dat uw gehoorverlies bepalend is of u in aanmerking komt voor vergoeding van zo’n flitsbel.

Tijdens het bellen maakt Floris ook gebruik van de T-stand van zijn hoortoestel. Vervolgens zoekt hij de juiste positie van de hoorn om bij zijn toestel om zo goed mogelijk te kunnen verstaan. Bij telefoneren mist de slechthorende het mondbeeld van de spreker aan de andere kant van de lijn. Als Floris twijfelt of hij het goed heeft verstaan, herhaalt hij wat hij heeft gehoord: “Donderdag zei je?”. Dat voorkomt misverstanden.

De situatie

In deze derde film uit de serie “Horen en gehoord worden” vertellen wij u meer over telefoneren en televisiekijken. Ook laten we zien hoe Floris op straat de weg vraagt aan een voorbijganger.

Versterken van televisie en anders

Veel slechthorenden hebben moeite met het volgen van radio- en/of televisieprogramma’s. Floris maakt gebruik van bluetooth om het TV-geluid beter te kunnen horen. In dit geval via een afstandsbediening die hij om zijn nek draagt. Er bestaan verschillende systemen om uw hoortoestel te verbinden aan uw televisie zoals de Phonak TV connector. Deze wordt bovendien in veel gevallen vergoed door de verzekering.

Ondertiteling is erg praktisch voor slechthorenden. Engelstalig uitzendingen op de Nederlandse TV zijn vaak ondertiteld, maar bij Nederlandse programma’s ontbreekt dat vaak. Toch is het mogelijk om ook enige Nederlandstalige programma’s ondertiteld te krijgen: met hulp van Teletekst. Op Teletekst pagina 888 kunt u hierover meer informatie vinden. Dit geldt zowel voor de publieke omroep als voor de commerciële zenders. In de radio- en TVgids en op Teletekst pagina 200 wordt met een T aangegeven welk programma met Teletekst ondertiteld kan worden.

Telefoon

Telefoneren is lastig voor veel slechthorenden. De hoon van de telefoon veroorzaakt rondfluiten als deze tegen het oor gehouden wordt. En meestal zit de microfoon van het hoortoestel niet in het oorstukje in het oor, waardoor het geluid niet goed wordt doorgegeven. Het is dus van groot belang het luisterdeel van de hoorn bij de microfoon te houden en een positie te zoeken waarbij het geluid niet gaat rondfluiten. Tips voor beter telefoneren zijn:

  • Houd het luisterdeel van de hoorn bij de microfoon van het hoortoestel
  • Schaf een afstandsbediening met bluetooth aan voor de telefoon.
  • Schaf een telefoon met ontvangstversterking aan voor thuis of op het werk. Dit is een telefoon die extra versterkt het geluid weergeeft. Een meeluister set op het andere oor kan ook hulp bieden om het verstaan te verbeteren.
  • Voor telefoneren in andere situaties/op andere plaatsen kan een losse telefoonversterker worden meegebracht, die aan de telefoon wordt bevestigd.
  • Er zijn telefoonhoorns met een ingebouwde magneetlus, zodat het geluid via de T-stand van het hoortoestel opgevangen kan worden: de zogenaamde slechthorenden-telefoon.
  • U kunt ook gebruik maken van de dienstverlening door tolken, zoals via KPN Teletolk  - Uiteraard nemen de computer, tablet en smartphone met e-mail een steeds belangrijker plaats in, net als voorheen de fax.

Tips en oefeningen bij deze film

Tips voor slechthorende én Communicatiepartner

Zien van de spreker

  • Tegenover elkaar zitten
  • Elkaar aankijken
  • Gezicht aan de slechthorende laten zien
  • Voor licht (verlichting) zorgen
  • Naar slechthorende toedraaien

Praktisch handelen

Spreken

  • Goed articuleren
  • Langzaam spreken
  • Niet schreeuwen
  • Onderwerp noemen
  • Ondersteunende gebaren maken bij spreken

Instelling en houding

  • Slechthorendheid melden en uitleggen
  • Begrip en geduld tonen
  • Slechthorendheid laten melden
  • Slechthorende niet uitlachten, maar samen er om lachen
  • Van plaats ruilen
  • Gesprek in een rustig hoekje voeren
  • Energie verdelen
  • Niet zomaar weglopen maar uitleg geven
  • Het goede voorbeeld geven

Achtergrond lawaai

  • Muziek (tv, radio etc) op de achtergrond uitschakelen
Oefeningen

Aan de hand van wat u tot nu toe gezien hebt, krijgt u een aantal vragen voorgelegd. Zij zijn bedoeld als discussiepunten: drie meerkeuzevragen en 2 stellingen. Meerdere antwoorden zijn mogelijk. Motiveer uw antwoord en bespreek dit eventueel met uw Communicatie Partner.

Meerkeuze vraag 1

U bent slechthorend en u moet aan iemand de weg vragen. Wat zou u doen?

a. U zegt bij het aanspreken van de voorbijganger dat u slechthorend bent

b. U zegt pas dat u slechthorend bent als u de ander niet verstaat

c. U zegt niet dat u slechthorend bent en vraagt steeds om herhaling

d. U doet net of u alles hebt verstaan en besluit de weg aan een ander te vragen


Meerkeuze vraag 2

U bent slechthorend en gaat naar een museum voor een rondleiding. Hoe stelt u zich op tijdens de rondleiding op?

a. U doet alles om ervoor te zorgen dat niemand merkt dat u slechthorend bent

b. U vraagt iemand anders mee die voor u mee luistert

c. U vraagt steeds om herhaling

d. U meldt dat u slechthorend bent en legt daarbij uit hoe daar rekening mee gehouden kan worden.


Meerkeuze vraag 3

Als u iemand aan de telefoon krijgt die slechthorend is, dan:

a. Gaat u heel hard praten

b. Spreekt u langzaam en duidelijk

c. Breekt u het gesprek zo snel mogelijk af

d. Herhaalt u wat u gezegd hebt in andere woorden als dat nodig is


Stellingen

Bent u het met de stelling eens of niet? En waarom?

Stelling 1: “Als onze slechthorende kennis bij ons aan tafel kwam zitten dan spraken wij altijd langzaam en duidelijk en keken wij hem tijdens het spreken aan. Sinds kort heeft hij hoortoestellen. Duidelijk spreken en goed aankijken tijdens het spreken is dus niet meer nodig.”

Stelling 2: “Bij telefoneren neem ik (als slechthorende) éérst de hoorn op en zeg dan “heeft u een moment?” vervolgens zet ik mijn hoortoestel op de T-stand en begin het gesprek Of ik schakel mijn afstandsbediening naar de telefoonstand."

Wat is horen en gehoord worden?

"Horen en gehoord worden" is een 5-delig trainingsprogramma voor het aanleren van hoorstrategiën. Het is bedoeld voor zowel slechthorenden als goedhorenden. De inhoud is ontwikkeld door VUmc. Door de samenwerking die Schoonenberg heeft met VUmc mogen wij u dit trainingsprogramma exclusief aanbieden.

Hoe werkt het?

  • Het is de bedoeling dat u de films bestudeert, samen met iemand waarmee u regelmatig en belangrijk contact onderhoudt: uw Communicatie Partner.
  • Bij ieder filmpje hoort een website waarin alle tips en strategieën die in de films aan de orde komen nog eens worden samengevat.
  • Neem de tijd om deze te bestuderen.
  • Belangrijk is echter dat u alles wat u geleerd hebt ook toepast in uw dagelijkse leven.
  • Om u daarbij te helpen vindt u op de bijbehorende website enkele vragen. Deze kunt u individueel of samen beantwoorden en bediscussiëren.

Uiteraard zullen er tips en strategieën aan de orde komen die voor u al bekend zijn. Om toch volledig te zijn behandelen we ook hoorstrategieën die misschien heel vanzelfsprekend lijken. Film 1 is het makkelijkst. Met iedere film wordt de situatie wat lastiger.

Waarom is dit programma nodig?

  • Slechthorendheid heeft een beperkende invloed op het functioneren in het dagelijks leven. Bijvoorbeeld in de communicatie tussen mensen onderling.
  • Zowel goed- als slechthorenden gaan vaak verkeerd om met de onzichtbare beperking van slechthorendheid.
  • Vaak stuiten slechthorenden op onbegrip. De oorzaak daarvan is onwetendheid. Misverstanden, ergernissen, onzekerheid, onveiligheid, stress en isolatie kunnen het gevolg zijn.
  • De situaties in de films laten zien dat de houding van de slechthorende zélf in allerlei situaties vaak onhandig is, evenals het gedrag van de goedhorende in het omgaan met slechthorendheid.

De situaties zullen voor iedereen heel herkenbaar zijn, ze komen in het dagelijkse leven regelmatig voor. Door te kijken naar de films wordt u zich in eerste instantie bewust van wát er allemaal mis kan gaan in de interactie. Daarnaast laten we zien op welke wijze communicatie verbeterd kan worden. Een goede luisterhouding van slechthorenden en aangepast gedrag van goedhorenden blijken van wezenlijk belang.

Wij wensen u veel succes en plezier met dit trainingsprogramma!

 
Vragen over onderhoud of andere hulp nodig?

U kunt ons op werkdagen zonder afspraak bezoeken tijdens het Service-uur van 16:00 - 17:00.