0900-600 7008

Rinkelen van telefoon, straatlawaai, vogelgetsjilp: met een juist afgesteld hoortoestel komt een hele nieuwe wereld aan geluiden (opnieuw) tot leven. Dat kan best overweldigend zijn. Je oren als die prikkels immers niet meer gewend. Neem dus de tijd om te wennen aan je nieuwe hoortoestellen. Na een tijdje kan je niet meer zonder!

Wat staat me de eerste weken te wachten?

Afhankelijk van hoe ernstig je gehoorverlies is, hoor je geluiden zachter of helemaal niet meer. Met een hoortoestel verandert dat drastisch. Tijdens de gewenningsperiode kan zelfs een alledaags geluid plots angstaanjagend luid klinken. Ook je eigen stem of heel vertrouwde geluiden kunnen anders klinken.
Woman shopping with her friend
Als je een hoortoestel begint te dragen, moet je eraan wennen. Daar is geen weg omheen. Er is de lichamelijke factor: er zit plots een toestel in je oren en dat kan vreemd aanvoelen. Maar ook je hersenen moeten zich aanpassen. Je brein krijgt opeens opnieuw een groot aantal prikkels te verwerken. Het is waarschijnlijk lang geleden dat ze het hele arsenaal aan klanken hebben gehoord. Mensen met een normaal gehoor leren achtergrondlawaai negeren. Met een gehoorverlies doe je dat niet, waardoor geroezemoes in de achtergrond met een nieuw hoortoestel overrompelend kan zijn.
Door langzaam te wennen aan alle geluidsprikkels rondom jou, leren je hersenen na een tijdje opnieuw het achtergrondlawaai negeren en zich enekel te focussen op de belangrijke geluiden. Dat vraagt enkele weken of maanden tijd.

Waarop moet ik letten in de gewenningsfase?

Geef jezelf de tijd

Doorgaans negeer je onbelangrijke geluidsprikkels zoals ritselende bladeren of het tikken van toetsen op kantoor. Als je die geluiden niet meer waarneemt, vergeten je hersenen langszaamaan hoe ze deze moeten verwerken. Je auditieve hersenen moeten dus niet alleen wennen aan de klank van een hoortoestel, maar opnieuw leren om  geluiden te filteren. En dat vergt tijd.

Tip

Om je hersenen opnieuw te leren filteren, is het belangrijk om je hoortoestellen regelmatig te dragen. Je moet de ervaringen opbouwen. Een 'hoordagboek' helpt je daarbij. Het is handig om je persoonlijke vooruitgang bij te houden en je audicien te briefen over welke luistersituaties de grootste uitdaging zijn. Ook audiotherapie kan nuttig zijn. Vraag je audicien om meer info.

Je hoortoestel leren gebruiken

Niet alleen het horen moet je trainen, je moet je hoortoestellen ook leren hanteren. Vraag je audicien om duidelijk te tonen hoe je jouw hoortoestellen in- en uitneemt. Informeer ook naar het juiste onderhoud en reiniging. Probeer zeker ook de verschillende instellingen uit en luister naar de verschillen. Zo kom je te weten wat jou het beste ligt.

Gebruik je hoortoestellen eerst thuis

Zoek met je nieuwe hoortoestellen niet meteen plaatsen met veel lawaai op. Begin in een rustige omgeving met vertrouwde geluiden. Dat maakt het gemakkelijker om geluiden te herkennen en te benoemen, zonder storende nevengeluiden.

Tip

Als de geluiden je te veel worden, kan je de hoortoestellen gerust eventjes uit doen, maar probeer je hoortoestellen wel (zo lang mogelijk) te dragen. Alleen zo kan je eraan wennen. Bouw geleidelijk op tot je ze een hele dag kunt inhouden.
 
Nog een goede tip is de natuur in te trekken. Daar kan zonder veel stoorgeluiden focussen op de zachte klanken: het ritselen van de bladeren, vogelgetsjilp of een klotsende waterval.

Gebruik accessoires geleidelijkaan

Probeer eerst rustig met je hoortoestellen TV te kijken of naar de radio te luisteren. Het journaal is een goede eerste test; de nieuwsankers spreken klaar en duidelijk en er zijn amper bijkomende geluiden zoals achtergrondmuziek of geluidseffecten.

Je kunt ook proberen te telefoneren met een vriend. Stel eerst het geluidsniveau lager in en pas het tijdens het gesprek aan tot het juiste niveau. Toch niet helemaal tevreden? Er bestaan accessoires die telefoongesprekken of het geluid van de TV rechtstreeks doorsturen naar je hoortoestellen. Vraag je audicien om meer info.

Durf gesprekken aan te gaan.

Hou de eerste gesprekken met je hoortoestellen klein en beperkt. Eén of twee gesprekspartners is ideaal. Kies voor een rustige omgeving zonder bijkomende geluiden zoals een TV of huishoudelijke toestellen. 
 
Dit zijn enkele nuttige tips die kunnen helpen in latere situaties met meer omgevingsgeluiden.

  •  Kies de optimale hoorpositie. Microfoons in hoortoestellen zitten doorgaans naar voren gericht. Als de spreker achter of naast je zit, wordt het dus moeilijker om hem te verstaan. Ga tegenover je gesprekspartner zitten, liefst face-to-face. Zo kan je ook zijn mondbewegingen beter zien.
  •  Vraag bij een gesprek in een grotere groep om niet door elkaar te praten. Dan wordt het al een stuk eenvoudiger om alles te verstaan.
  •  Let op gelaatsuitdrukkingen en gebaren. Door bewust te letten op de mondbewegingen van je gesprekspartner, kan je leren om deze om te zetten in woorden. De hersenen doen dat al om gemompelde woorden te verstaan. Met wat oefening kan je dit verder trainen.

De laatste stap: luide omgevingen

Zodra je ietwat gewend bent aan je hoortoestellen, is het tijd voor plaatsen met veel en luide omgevingsgeluiden  zoals de straat of een restaurant. Daar kan je testen hoe goed je achtergrondlawaai filtert en een gesprek verstaat.

Beter horen kan onwennig zijn - Occlusie

Wist je dat met nieuwe hoortoestellen zelfs de klank van je eigen stem onaangenaam kan zijn? Dit verschijnsel wordt omschreven als het 'occlusie-effect'. Concreet betekent dit dat je de vibratie van je eigen stem in je hoofd hoort. Gelukkig kan de audicien dit effect gemakkelijk tegengaan, door de juiste ventilatie en versterking te kiezen.

Wie een nieuw toestel draagt, moet zichzelf de tijd gunnen om de nieuwe gewaarwordingen gewoon te worden. In het begin is het raadzaam het toestel slechts enkele uren per dag te dragen. Ook op technisch vlak, bij het hoortoestel zelf, zijn er mogelijkheden via verschillende programma's het toestel langzaam gewoon te worden.
Ga sowieso geregeld bij de audicien langs tijdens de gewenningsfase. Zijn of haar begeleiding en bijregelingen zijn essentieel om tot een succes te komen.

Hoe kan ik mensen in mijn omgeving steunen?

Wie niet meer meer hoort, neemt een hoortoestel – Klinkt eenvoudig. Toch niet. Bij een hoortoestel nemen koomt meer kijken dan enkel de techniek. Ook de manier waarop vrienden en familieleden ermee omgaan is cruciaal.

Ook zij moeten wat geduld opbrengen. Wennen aan een hoortoestel is een lang proces omdat je het horen weer moet trainen. En al even belangrijk is het aandachtig te zijn. Mensen die lijden aan een gehoorvermindering moeten zich doorgaans erg concentreren om een gesprek – en zeker in een grotere groep – te kunnen volgen.

Daar kan je niet zomaar „met een half oor meeluisteren“. Gun uzelf de nodige tijd en aandacht die u nodig heeft om een gesprek te volgen. Onze tip: laat je niet van uw stuk brengen. Met een beetje geduld en concentratie zal je terug met plezier aan grotere vergaderingen deelnemen.

Eerlijkheid

Glimlachen, knikken en 'ja' zeggen, daar heeft niemand wat aan. Vertel eerlijk wanneer je iets niet of onvoldoende hebt begrepen - elke keer opnieuw.
Ook al is het lastig, zeg concreet wat je niet begrepen hebt en vraag je gesprekspartner om duidelijker te spreken, zijn zin te herformuleren of om je aan te kijken tijdens het spreken.

Hoe kan ik mijn gehoor oefenen?

Staatlawaai, aankondigingen op het perron of geroezemoes op café zijn een ware uitdaging voor het gehoor. In zulke situaties is het vaak moeilijk alles te begrijpen of je op je gesprekspartner te concentreren. Hier vind je vijf praktische alledaagse oefeningen:
1. Geluiden detecteren
Richtingshoren is vooral in het verkeer essentieel. Alleen zo kan je op tijd plaats ruimen als er een ziekenwagen aankomt, bijvoorbeeld. Geluiden lokaliseren kan je oefenen door op een druk plein te gaan staan en er bepaalde geluiden 'uit te pikken'. Dat kan een gesprek zijn, het klikken van schoenen met hoge hakken of het geblaf van een hond. Probeer verschillende geluiden te identificeren en de richting te bepalen waaruit ze komen.
2. Geluiden en emoties
Neem een pauze van een paar minuten, ga zitten en sluit je ogen. Concentreer je op de afzonderlijke geluiden en let op de emoties die ze losmaken. Bepaalde geluiden zijn meestal met een bepaalde emotie of herinnering verbonden. Hoe sneller en beter je onaangename geluiden herkent, hoe makkelijker je ze kan negeren.
3. Gericht horen
Heel wat mensen raken in overvolle ruimten met veel lawaai overbelast. Voor mensen met gehoorverlies is het nog vermoeiender. Oefenen in 'gericht horen' helpt. Ga op zoek naar een locatie met een hoog geluidsniveau, bijvoorbeeld een stationshal, en concentreer je uitsluitend op één geluidsbron. Je zal geleidelijk aan steeds beter selectief horen.
4. Dubbele informatie
Deze oefening gaat nog een stapje verder. Vraag twee mensen om rechts en links van je te gaan staan. Vraag hen beide om je iets te vertellen en probeer beide verhalen te volgen. Hiermee oefent je jouw vermogen om in beide richtingen te horen, wat je in situaties met veel ruis grote voordelen oplevert.
5. Begrijpen zonder woorden
Onbewust letten wij bij het luisteren ook op de gebaren en vooral de gezichtsuitdrukkingen van onze gesprekspartners. Dit helpt ook om wat gezegd wordt te begrijpen in de juiste context. Train deze vaardigheid door bijvoorbeeld het geluid van het TV-journaal uit te zetten en enkel aan de hand van de bewegingen van de lippen, wangen en het strottenhoofd van de spreker te proberen begrijpen wat er gezegd wordt.
Loopt het wennen aan hoortoestellen moeizaam, maak dan een afspraak bij je audicien. Die kan de nodige aanpassingen doen om je te helpen.
Schoonenberg.nl gebruikt cookies, ook van derde partijen. Hiermee onderzoeken wij en derde partijen anoniem bezoekersgedrag om de website persoonlijker en klantvriendelijker te maken en onze marketing af te stemmen, ook buiten het Schoonenberg.nl domein. U geeft ons toestemming als u onze website verder bezoekt of op Ok drukt. Lees hier meer over onze cookies. Wil je meer lezen over cookies? Ga naar https://www.consuwijzer.nl/telecom-post/internet/privacy/cookies.