U kunt gevaarlijke druk opbouwen in uw binnenoor tijdens het sporten, bijvoorbeeld als u zichzelf te hard inspant of uw adem inhoudt tijdens zware oefeningen. Deze druk kan schadelijk zijn voor uw trommelvliezen en kan permanent gehoorverlies veroorzaken.

Fitnessprogramma’s met een hoge intensiteit, zoals Crossfit of soortgelijke combinaties van gewichtheffen, cardio en core oefeningen of zelfs yoga, zijn ontworpen om uw lichaam tot het uiterste te drijven om in topvorm te komen. Echter kan de inspanning van uw spieren of het inhouden van uw adem resulteren in kleine scheuren in het membraan tussen het midden- en binnenoor. Door deze scheuren kunnen er vervolgens vloeistoffen gaan lekken in het middenoor.

Wat kunt u doen om deze gevaren te ontwijken? Onthoud allereerst om goed te blijven ademen tijdens uw oefeningen. U kunt nog steeds de kern van uw lichaam aanspannen terwijl u een gecontroleerde ademhaling aanhoudt. Hierdoor vermijdt u het opbouwen van druk in uw middenoor. Ten tweede, doe het rustig aan. Span uzelf niet te veel in. Werk uzelf geleidelijk omhoog naar een hogere intensiteit met zwaardere gewichten. Neem uw huidige fysieke gesteldheid als startpunt, niet het fysieke niveau waar u naar toe wilt.

Als u sport in een lawaaierige sportschool met kletterende gewichten en pompende muziek kunt u overwegen om oordopjes te dragen om uw gehoor te beschermen. Als u tijdens het sporten een koptelefoon draagt, zodat u naar uw eigen muziek kunt luisteren, zorg er dan voor dat het volume op een gematigd niveau staat, om gehoorbeschadiging te voorkomen.

Door het verminderen van de gewichten waar u mee traint kunt u de druk die ontstaat vanuit uw inspanning ook reduceren. U kunt hetzelfde resultaat bereiken met minder zware gewichten als u meer herhalingen doet.

Daarnaast moet u ook behoedzaam zijn voor sporten of oefeningen waarbij u klappen op uw hoofd krijgt of zelfs knock-out gaat. Dit gaat meestal gepaard bij sporten zoals boksen of worstelen en kan ook negatieve gevolgen hebben voor uw gehoor.