U kunt gevaarlijke druk opbouwen in uw binnenoor tijdens het sporten, bijvoorbeeld als u zichzelf te hard inspant of uw adem inhoudt tijdens zware oefeningen. Deze druk kan schadelijk zijn voor uw trommelvliezen en kan permanent gehoorverlies veroorzaken.

Fitnessprogramma’s met een hoge intensiteit, zoals Crossfit of soortgelijke combinaties van gewichtheffen, cardio en core oefeningen of zelfs yoga, zijn ontworpen om uw lichaam tot het uiterste te drijven om in topvorm te komen. Echter kan de inspanning van uw spieren of het inhouden van uw adem resulteren in kleine scheuren in het membraan tussen het midden- en binnenoor. Door deze scheuren kunnen er vervolgens vloeistoffen gaan lekken in het middenoor.

Wat kunt u doen om deze gevaren te ontwijken? Onthoud allereerst om goed te blijven ademen tijdens uw oefeningen. U kunt nog steeds de kern van uw lichaam aanspannen terwijl u een gecontroleerde ademhaling aanhoudt. Hierdoor vermijdt u het opbouwen van druk in uw middenoor. Ten tweede, doe het rustig aan. Span uzelf niet te veel in. Werk uzelf geleidelijk omhoog naar een hogere intensiteit met zwaardere gewichten. Neem uw huidige fysieke gesteldheid als startpunt, niet het fysieke niveau waar u naar toe wilt.

Als u sport in een lawaaierige sportschool met kletterende gewichten en pompende muziek kunt u overwegen om oordopjes te dragen om uw gehoor te beschermen. Als u tijdens het sporten een koptelefoon draagt, zodat u naar uw eigen muziek kunt luisteren, zorg er dan voor dat het volume op een gematigd niveau staat, om gehoorbeschadiging te voorkomen.

Door het verminderen van de gewichten waar u mee traint kunt u de druk die ontstaat vanuit uw inspanning ook reduceren. U kunt hetzelfde resultaat bereiken met minder zware gewichten als u meer herhalingen doet.

Daarnaast moet u ook behoedzaam zijn voor sporten of oefeningen waarbij u klappen op uw hoofd krijgt of zelfs knock-out gaat. Dit gaat meestal gepaard bij sporten zoals boksen of worstelen en kan ook negatieve gevolgen hebben voor uw gehoor.

Word fit, niet doof: hoe voorkom je tuitende oren in de sportschool

De afgelopen jaren hebben wetenschappers bijzonder fascinerende inzichten verkregen over hoe muziek ons kan opzwepen en zo onze fysieke prestaties helpt te verbeteren. De onderzoeksresultaten hebben ook de sportscholen bereikt , waardoor er nu bij vele pompende bassen en opzwepende ritmes te horen zijn op ongekende volumes. Soms zijn tuitende oren na afloop van een training een teken van een stevige en bevredigende workout.

Maar ís het wel een goede workout? Tuitende oren, tinnitus en verminderd gehoor zijn tekenen van gehoorbeschadiging. Het is de manier van je oren om je duidelijk te maken dat het de volgende keer wel wat minder mag en dat ze aangedaan zijn. Neem nu dit feitje: sommige sportscholen halen een niveau van 97 dB (decibel). Dat is te vergelijken met het lawaai dat een kleine straalmotor produceert. Je oren lopen al beschadiging op bj een geluidsniveau van 80 dB. Lawaai van 100 dB kan je oren, bij blootstelling van 15 minuten, permanent beschadigen. Geen wonder dat je oren je willen waarschuwen.

Het goede nieuws is dat de oplossing vrij voordehandliggend, eenvoudig en goedkoop is.

Als je graag de muziekvibes tijdens je uurtje sport wilt blijven horen (en voelen), maar ook je oren wilt beschermen, kun je het beste oordopjes gebruiken. Stop er een paar in je sporttas, dan vergeet je ze niet. Zo kun je veilig genieten van je workout en blijven je oren onbeschadigd.

Handige tips voor als je gaat wintersporten met gehoorverlies

Tijdens de wintermaanden is het tijd voor wintersport! Nou ja, sport... Ik denk vooral aan een weekje relaxen bij een knapperend haardvuur met gluhwein en uitzicht op de piste. Hoe dan ook, als de temperaturen dalen en de sneeuw valt, is skiën één van de leukste bezigheden. En wat als je heel erg van skiën houdt en je hebt gehoorverlies? Maakt dat iets uit?

Het korte antwoord is dat eigenlijk niets je in de weg zou moeten staan om met plezier de berg af te glijden. Er is alleen een aantal dingen die je in je achterhoofd moet houden.

Onbehandeld gehoorverlies


Met een onbehandeld gehoorverlies, kan het zo zijn dat je, zonder dat je het weet, problemen met je evenwicht hebt. En daar gaat het met skiën vooral om: evenwicht. Als je denkt dat jij of iemand anders die mee op wintersport gaat, een onbehandeld gehoorverlies heeft, dan doe je er goed aan om vooraf een afspraak te maken bij een audicien. Hoe langer je het uitstelt, hoe groter de kans op ongelukjes.

Houd je hoortoestellen droog


De meeste hoortoestellen dienen volledig droog gehouden te worden, terwijl je tijdens het skiën toch met het nodige water, vocht  of transpiratie in aanraking komt. Nieuwere hoortoestellen zijn ontwikkeld om voor langere tijd achter elkaar te dragen en kunnen beter vocht verdragen dan andere modellen.

Speciale ski-instructeur


Heeft u een wat ernstiger gehoorverlies, dan kan een speciale ski-instructeur een uitkomst zijn. Deze instructeurs kunnen met je communiceren via gebarentaal. Veel skigebieden bieden deze service, maar niet alle. Het loont om de verschillende gebieden met elkaar te vergelijken alvorens je je vakantie boekt. Misschien word je nooit zo goed als Elena Yakovishina, een Olympische skister uit Rusland. Zij draagt hoortoestellen tijdens het skiën, zodat ze beter haar evenwicht kan bewaren. Toch hoeft een gehoorverlies een soepele afdaling op de piste niet in de weg te staan.