Geluid bestaat uit trillingen die zich verplaatsen, meestal door lucht. Onder akoestiek verstaan we de invloed die een ruimte heeft op de klank en galm van het geluid. De akoestiek in een ruimte is niet alleen afhankelijk van de grootte of vorm van de ruimte. Muren en voorwerpen in een ruimte kunnen het geluid absorberen of terugkaatsen. Het absorberen van geluid gebeurt door ruwe en zachte materialen (denk aan gordijnen of tapijt). En terugkaatsing gebeurt door gladde en harde afwerkingen, denk aan ramen of betonnen muren.

Wanneer het geluid veel wordt teruggekaatst, duurt het een tijd voordat het geluid afsterft. De geluidstrillingen zwakken dan niet tot nauwelijks af en gaan (na)galmen. Dat is dus wat je hoort als je in een kerk praat of klapt. Maar je herkent het vast ook wel als je in een nieuw huis komt, waar nog geen meubels of vloeren liggen. Dan blijft de spraak nagalmen en kan je elkaar slechter verstaan. Nagalm is echter ook positief te gebruiken. Bijvoorbeeld door dicht bij een raam te zitten houd je de nagalm kort. Dit kan de verstaanbaarheid ten goede komen.  

Elke ruimte en alle elementen hebben dus weer een andere invloed op de akoestiek. Soms wordt er heel bewust nagedacht over de akoestiek en inrichting van een gebouw of ruimte, zoals in een concertzaal, een opnamestudio of dus in een cabine waar gehoortesten worden afgenomen. Op deze plekken is het geluid heel belangrijk, moeten de klanken kloppen en mag het niet nagalmen. Over het algemeen geldt; hoe meer stoffen materialen je in je interieur hebt, hoe beter het klinkt.

Optimaliseer de akoestiek in je dagelijkse omgeving

Tapijt, gordijnen, meubels en kleden helpen al heel veel. Maar wil je je huiskamer of je werkvloer optimaliseren, dan zijn er veel verschillende mogelijkheden. Denk bijvoorbeeld aan een akoestisch fotopaneel, waarbij speciaal absorptiemateriaal achter een mooi canvasdoek kan worden geplaatst. Of akoestische bureauschermen voor op kantoor, zodat je minder last hebt van bellende collega’s. In de volgende blogs zullen we dieper ingaan op verschillende akoestische mogelijkheden per situatie.